5 клас Контрольна робота № 2 з теми «Синтаксис. Пунктуація»
ВАРІАНТ 1
1. Назвати розділ науки про мову, в якому вивчають словосполучення і речення:
А) пунктуація; Б) синтаксис; В) будова слова; Г) фонетика.
2. Назвати вид другорядного члена речення, що характеризує дію з точки зору місця, часу, причини, мети, способу:
А) додаток; Б) означення; В) обставина; Г) підмет.
3. Указати на словосполучення, в якому головне слово виражене дієсловом:
А) фігури з дерева; Б) широкий степ; В) потребувати допомоги; Г) другий за порядком.
4. Визначити, в якому ряді всі сполучення слів належать до словосполучень:
А) веселе свято; на півдні; лунає музика; Б) ріка й море; цінні рослини; ніжно пахнути;
В) сторони горизонту; ботанічний сад; відгадати загадку. Г) батько і мати, зелені лиси, співати пісню.
5. Визначити словосполучення, в якому допущено граматичну помилку:
А) дійти до берега; Б) відвідати музей; В) грати в музичні інструменти; Г) помітити дівчинку.
6. За метою висловлювання речення поділяються на:
А) прості, складні, складені; Б) розповідні, питальні, спонукальні;
В) причини, мети, умови; Г) єднальні, протиставні, розділові.
7. Знайдіть речення, до складу якого входить фразеологічне словосполучення.
А) Мого товариша постійно переслідували невдачі, і він опустив руки.
Б) у своїх спогадах ми згадували щире ставлення класного керівника до нас.
В) Цю логічну задачу ми розв’язали дуже швидко.
Г) Зранку засяяло тепле сонечко, даруючи нам свою усмішку.
8. Знайти речення, що складається з одного головного члена.
А) Людина завжди поважала землю, оберігала і плекала людське життя.
Б) Земля не любить лінивих і байдужих.
В) Працю на землі завжди вважали святим обов’язком людини.
Г) Пожовкла травичка низенько хилиться додолу.
9. Назвіть речення, у якому не використано означень:
А) Осінній холодок над спраглою землею шатро гаптоване широко розіп’яв.
Б) А гостей вже так багато в цій порі весняній.
В) Січ немало виплекала героїв, немало вмістила в собі подій.
Г) У всякого своя доля і свій шлях широкий.
10. Додатком називається:
А) другорядний член речення, який називає ознаку предмета;
Б) другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання непрямих відмінків;
В) другорядний член речення, який вказує на час, місце, причину дії;
Г) головний член двоскладного речення, який означає дію або стан предмета.
11. Виділіть речення, у якому немає додатка.
А) У нас до калини ставляться з великою повагою. Б) Львів — одне з найдавніших міст України.
В) Забіліли мури, вежі, появилися церкви. Г) І робота закипіла, ліс рубати почали.
12. Виділіть речення, у якому використано обставину.
А) А навколо по долині скрізь розсипались хати. Б) Князь побудував це величне місто.
В) І укрили Чорне море українські кораблі. Г) Дівчина співала пісню про рідну Україну.
ВАРІАНТ 2
1. Поширити речення другорядним членами речення: означенням й обставиною. Підкреслити їх.
(2 бали)
Лунають голоси.
2. Перебудувати розповідне речення у спонукальне. (2 бали)
Трудитися треба чесно, розумно і наполегливо.
3. Спишіть. Уставте пропущені букви. Підкресліть головні та другорядні члени речення. (4 бали)
Широкі дунайс…кі ст.(е,и)пи. Ш(е,и)ряст… над степом орли. Виглядає (з)гори необачне птаство. Хмарами л(и,е)тят… на степові озера дикі гуси та срібнопері леб(и,е)ді. Стел(е,и)т…ся степом битий шлях.
4. Скласти твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення: (4 бали)
Круті гори; старий ліс; широка долина; глибокий яр; вузенька стежечка; осінні дерева; кущ калини.
|