Пам’ятка
"Як складати план”
1. Попередньо прочитайте
текст, з’ясуйте ті неясності, що заважають зрозуміти прочитане.
2. Прочитавши текст,
визначте його головну думку.
3. Поділіть текст на
смислові частини, визначте усі мікротеми.
4. Сформулюйте пункти
плану, логічно пов’язавши їх між собою.
5. Спробуйте переказати текст, керуючись
складеним планом.
Основні вимоги до плану
1. У простому плані перелічуються основні
мікротеми тексту.
2. У складному плані наводяться
підпункти, в яких уточнюються основні пункти простого плану.
3. Речення мають бути
лаконічними та чіткими.
4. Пункти плану можуть
оформлятися як у розповідній, так і в питальній формі.
5. Перший та останній
пункти плану повинні логічно відкривати та завершувати виклад основних питань
тексту.
Пам’ятка
"Як працювати над складанням тез”
1. Прочитайте уважно
текст, визначте його головну думку.
2. Поділіть текст на
підтеми, визначте головну думку кожної.
3. Випишіть основні
положення тексту у вигляді тез (цитатних, змішаних або вільних).
4. Запишіть прізвище
автора, повну назву роботи, рік, видавництво, назву джерела.
Пам’ятка
"Як працювати над тематичними виписками”
1. Вибрати з тексту
необхідний матеріал і виписати його на картки у вигляді цитати в такій
послідовності: цитата, прізвище та ініціали автора твору, назва твору,
видавництво, рік і місце видання, розділ книги читом, сторінка.
2. Якщо з цієї сторінки
беруться ще цитати, то посилання на джерело робиться так: "Там само”. Коли ж
цитата береться з іншої сторінки книжки, то пишеться: "Там само” й вказується
сторінка.
3. Чужі слова потрібно
наводити з абсолютною точністю, не вириваючи їх із контексту.
4. Якщо під час
цитування доводиться робити пропуски окремих слів, то в цитаті замість
пропущених слів ставляться три крапки (...).
5. Цитати у вигляді
самостійного речення оформлюються за правилами пунктуації при прямій мові.
6. Якщо цитата є
складовою частиною думки того, хто пише, то вона береться в лапки і пишеться з
малої букви.
7. На полях перед цитатою або у верхній
частині доцільно давати її короткий заголовок, тобто одним чи кількома словами
передати основний зміст цитованого тексту.
Пам’ятка
"Як працювати над твором”
1. Осмислення теми
твору.
2. Формування головної
думки.
3. Добір та систематизація
фактичного матеріалу (на який фактаж – дійсні події, зміст творів мистецтва,
людський досвід тощо – спиратиметься автор, розкриваючи тему).
4. Складання плану
майбутнього тексту.
5. Мовне оформлення
тексту.
Пам’ятка
"Як поводитися під час дискусії”
1. Перед тим, як сперечатися, подумайте, що ви будете говорити.
2. Сперечайтеся чесно і
щиро, не перекручуйте думок і слів товаришів.
3. Починаючи дискусію,
ясно і чітко сформулюйте положення, котрі будете доводити. Ці тези повинні
залишитися незмінними протягом усієї дискусії.
4. Пам’ятайте, що
найкращим доказом чи спростуванням є точні і незаперечні факти.
5. Доводячи і
спростовуючи, говоріть ясно, просто, чітко, точно.
6. Якщо доведено
хибність думки, майте мужність визнавати правоту свого "противника”.
7. Закінчуючи виступ,
підведіть підсумки, сформулюйте висновки.
8. Пам’ятайте,
що головне в дискусії – аргументи, логіка, доведення. Міміка, жести, вигуки як
аргументи на приймаються.
Пам’ятка
"Як поводитися під час виступу”
1. Вдало
складений план на 90% гарантує успіх будь-якого виступу.
2. Повний успіх виступу
за добре складеним текстом залежить від володіння матеріалом (глибокого
осмилення виступаючим мети і завдання виступу, його композиції, бездоганного
знання фактичного матеріалу, володіння самим собою).
3. Умійте володіти
аудиторією (для активізації сприймання виступу варто застосовувати такі
формальні прийоми: постановку риторичних запитань, тимчасовий перехід на
розмовний стиль, інтонацію, міміку тощо).
4. Виступи (промови,
доповіді) краще не читати, а вільно переказувати, зачитуючи окремі цитати,
цифрові дані тощо.
Пам’ятка
"Як працювати над відгуком про твір мистецтва”
1. Вдуматися в завдання
висловлювання.
2. Визначити адресата і
мету спілкування.
3. Дібрати форму відгуку
(лист, повідомлення, записи вражень у щоденник, стаття до періодичного
видання).
4. Визначити стиль і тип
мовлення.
5. Обґрунтувати свою
думку про твір мистецтва. Добирати переконливі аргументи.
6. Дбати про мовленнєве
оформлення відгуку. Вживати лише ті мовні засоби, які характерні для обраного
стилю і жанру мовлення.
7. Дотримуватися вимог до мовлення та культури спілкування. Додаток 1. Відгук про картину 1. Стислі відомості про автора, напрямки його роботи, стилі, жанри.
2.Загальна характеристика картини, її опис. 3.Акцент на моментах, що привертають увагу і залишають незабутнє враження. 4.Асоціації, власні думки від побаченого. 5.Емоційне сприйняття полотна, почуття.
6.Підсумок описаного.
Пам’ятка
"Як писати замітку в
газету про вчинок людини”
1. Доберіть тему, яка б зацікавила всіх.
2. Визначте адресата і мету мовлення.
3. Сформулюйте основну думку.
4. Чітко продумайте композицію замітки.
5. Добирайте переконливі докази.
6. Дотримуйтесь відповідного стилю і типу
мовлення.
7. Дбайте про мовленнєве оформлення замітки.
Пам’ятка
"Як працювати над
вибірковим переказом тексту”
1. Прочитайте текст, з якого потрібно вибрати
матеріал на задану тему.
2. Визначіть його тему, основну думку.
3. Вдумайтеся в тему, запропоновану для
вибіркового переказу.
4. Виберіть із тексту лише той матеріал, який
необхідний для повного розкриття запропонованої теми.
5. Визначіть основну думку вибіркового переказу
(вона може бути тотожною з основною думкою тексту, а може не збігатися з нею).
6. Продумайте композицію переказу (наявність
початку і кінця, тип мовлення – розповідь, опис, роздум чи поєднання цих
типів).
7. Складіть план переказу.
8. Доберіть слова та речення для зв’язку частин тексту.
|