№ 1. Спишіть речення, розкриваючи дужки. Доведіть, що всі ці
речення є узагальнено-особовими. До яких односкладних речень подібне кожне з
них за способом вираження головного члена? Підкресліть головні члени,
виділіть у них закінчення.
1. Вовка пастухом (не)ставлять (Нар. творчість). 2. Пл(и,е)каймо в серці кожне
гроно, прозоре диво кал(е,и)нове (Д. Білоус). 3. Любіть травинку, і тваринку, і
сонце завтрашнього дня... (Л. Костенко). 4. Як сіно косять, то дощів
(не)просять (Нар. творчість). 5. Дивиш(ь)ся і (не)надивиш(ь)ся, дишеш і
(не)надишеш(ь)ся чистим, гарячим і пахучим повітрям (І. Нечуй-Левицький). 6.
(Не)хвали коня, поки з дороги (не)верн(и,е)шся (Нар. творчість).
№ 2. Запишіть послідовно спочатку номери означено-особових
речень, потім неозначено-особових, а
потім - узагальнено-особових. Поясніть, чим ви керуєтеся, розмежовуючи ці види
речень. Визначте головні члени речення та граматичну форму їх вираження.
1. Деякий час їхали мовчки (С. Музиченко). 2. Від корявого дерева тепла не
чекай (Нар. творчість). 3. Опустіться, тихі зорі, синові під вії (В.
Симоненко). 4. Іду і мрію про щось (М. Йогансен). 5. Три дні дали на роздуми мені (Л.
Костенко). 6. Тужу за вами, солов'ї Вкраїни (М. Рильський). 7. Прийди весняною
грозою, сипни на серце яблунь цвіт (Р. Братунь). 8. Землі кланяйся низько - до
хліба будеш близько (Нар. творчість).
Ключ. Замініть послідовно виписані цифри відповідними буквами: 1 - о, 2 - і, 3
- п, 4 - е, 5 - н, 6 - т, 7 - р, 8 - й. Якщо ви правильно виконали завдання, то
із записаних букв прочитаєте прізвище автора вислову «Чого б ти не навчався, ти
навчаєшся для себе».
|