Зразок лексичного розбору
Лексичний розбір слова закріплює
теоретичні знання учнів з лексикології, виробляє навички зі словом у
контексті, з лінгвістичними словниками.
Схема розбору
1.
Аналізоване слово.
2.
З'ясувати значення, в якому слово виступає в реченні
(тексті).
3.
Визначити, однозначне слово чи
багатозначне; якщо багатозначне, назвати інші його значення (прямі й
переносні).
4.
Визначити, чи слово вільне, чи
фразеологічно зв’язане.
5.
Назвати синонімічний ряд, до якого
воно належить і яке місце в цьому ряду займає.
6.
Дібрати антонім до аналізованого
слова (якщо є ).
7.
Яке слово за походженням.
8.
Визначити, чи слово активного
вжитку, чи має периферійне вживання (архаїзм, історизм, неологізм).
9.
Охарактеризувати стилістичні
властивості слова (стилістично нейтральне, книжне, розмовно-побутове,
професійно-термінологічне, діалектне, жаргонне) та походження.
Зразок:
Рідна земле, щаслива й багата, Мій уклін тобі, мій тобі спів! (М.Рильський)
Земле
1.
Аналізоване слово в
початковій формі - земля.
2.
Це слово
повнозначне, оскільки називає певне явище дійсності, тобто виконує номінативну
функцію, в поданому тексті означає „
країна".
3.
Аналізоване слово є
багатозначним. Інші його значення: земля -планета; земля -
верхній шар земної кори; земля - грунт; земля - суша.
4.
Слово земля вільне.
5.
Синоніми до цього
слова - край, країна, держава.
6.
Антоніма до слова
підібрати не можна.
7.
За походженням слово земля
незапозичене, споконвічно українське.
8.
Аналізоване слово
належить до активної лексики, слово земля є загальнонародним, оскільки
вживається всіма носіями мови без територіальних чи соціальних обмежень.
9.
За вживаністю у
стилях слово міжстильове, може вживатися в різних стилях, нейтральне.
|